Get Adobe Flash player

Wysokość otworu:2104
Pomiary:M. Filipiak, P. Lulek, A. Maciejewska
Opracowanie:M. Filipiak

Dojście: jaskinia znajduje się w progu wysokim na ok. 150 m znajdującym się między Dobrą i Złą Kolatą. Dojście czerwonym szlakiem na Maja Kolata, ok. 100 m poniżej Przełęczy Preslopit trawersem w lewo grzędą żlebu ograniczającego z prawej strony wspomniany próg. Wejściem w górę komina, zapieraczaką (III) do otworu jaskini.

Opis: Nad kominem, niski, zawaliskowy korytarz prowadzi nad studnię. Na wprost kontynuuje się coraz niższy, zwężający się korzytarzyk. Zjazd doprowadza nad kolejną studnią otwierającą się nad dużą salą, ze spągiem pokrytym luźnym rumoszem skalnym. Nad studnią, w kierunku powierzchni odchodzi wąska, długa szczelina z widocznym światłem dziennym w niewielkim otworze. Po obniżającym się dni sali (krucho) doście do ogromnej wanty zaklinowanej między stropem i zawaliskiem. Po obu stronach wanty znajdują się przejścia nad studnię P80. Trawers prowadzi prawą stroną wanty, następnie zjazd SE częścią studni. Studnia otwiera się w stropie ogromnej sali (Sala Wielkiego Błękitu - 76 m długości, 22 m szerokości, i od 20 do 30 m wysokości) z wielką wantą na środku. Spąg sali to bloki i rumosz skalny. W kierunku NW spąg podchodzi dość stromo w górę do niewielkiego okienka (do sprawdzenia). W kierunku SE spąg obniża się do wielkich want, za którymi za załamaniem ściany słychać wodospad. W zawalisku sali w kilku miejscach znajdują się potencjalne miejsca do eksploracji. W środkowej części sali w kierunku na W przejście w zawalisku i niskim korytarzem doprowadza nad próg P7 nad niewielką salą. Dalej krucha pochylnia dochodzi do sali z wantami (Sala z Fikołkiem). W sali znajduje się błotnisty próg z want (niepokonany). Na stropie liczne stalaktywy, szczotki kalcytowe, w SW części sali namulisko żwirowo-ilaste.